“Tanti” de la magazin
“Tanti” de la magazin

“Tanti” de la magazin

      Modalitatea specifică prin care românul se raportează la „celălalt” de lângă el este reprezentată prin mitocănie agresivă.  Această atitudine se pare că este singura modalitate de supravieţuire într-o lume în care pentru a reuşi, trebuie să „răspunzi” cu aceeaşi monedă celui de lângă tine. Dacă în alte părţi ale lumii oamenii încearcă să scape de tensiune, nervi şi frustrare prin zâmbete şi ritualuri sociale pentru a elimina posibilele conflicte, românii recurg adesea la atitudini de mitocan deoarece ei nu pot fi buni. În România, a  fi bun înseamnă a fi călcat în picioare. Articolul „Sentimentul românesc al isteriei” scris de renumitul prozator şi publicist Mircea Cărtărescu, prezintă o situaţie tipică a unei tinere vânzătoare care-şi iubeşte meseria şi vrea să fie primitoare şi drăguţă cu fiecare client. Însă ea îşi schimbă atitudinea dacă pe uşă intră câţiva inşi care „îi trântesc câte o bădărănie” sau urlă la ea ca nebunii. Atunci stăm şi ne întrebăm adesea de ce unele vânzătoare sunt atât de acre, rele, plictisite şi dezgustate de ceea ce fac. De ce? Pentru că acei bădărani i-au făcut să dispară zâmbetul entuziast şi fericirea de pe chip şi au transformat-o într-o femeie acră, scârbită, care te repede de nu te vezi, femeia pe care o vedem de obicei în magazinele din România. Acei bădărani pot să nu fie bădărani din naştere şi să fie transformaţi şi ei în urma experienţelor umilitoare, amăgitoare, care i-au îndepărtat de natura umană şi i-au transformat în egoişti şi oportunişti. Astfel, bădăranii transformă pe alţii în bădărani prin comportamente şi atitudini specifice agresivităţii, isteriei, formând în acest mod o societate alienată psihic, o societate isterică. De aici rezultă şi oftatul nostru, al românilor, atunci când ne gândim la cei din occident şi când ne exprimăm dorinţa de a avea şi noi o asemenea societate. Însă nu e suficient doar să ne gândim şi să ne dorim, trebuie să avem curajul de a ne schimba comportamentul şi de a oferi un model de respect şi maturitate. Schimbarea se va realiza doar în momentul în care majoritatea vor adopta un astfel de comportament şi vor forma o echipă coezivă bazată pe sprijin, înţelegere şi empatie.

O.F.  

"Tanti" de la magazin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *